Girlsday

Het SchoolvoorbeeldAlgemeen

Op donderdag 25 april hebben we met 8 meiden, uit klas 1 tot en met 3, mee gedaan aan Girlsday. Een internationaal event waarbij meer dan duizend meiden tussen de 10 en 15 jaar kennis maken met de fascinerende wereld van bètawetenschappen en technologie. De dag van de “Emmausgirls” bestond uit een bezoek aan het park in aanleg, het bedenken waar een ontwerp voor een dakpark aan moet voldoen en zelf een ontwerp maken.



De dag begon met een introductie van het dakpark in Rotterdam aan de Vierhavensstraat (link naar www.rotterdam.nl/dakpark). Na deze korte introductie werd er gebrainstormd over wat er allemaal op het dakpark moest komen en wat er allemaal op zou kunnen komen en er werd natuurlijk nagedacht voor welke doelgroepen er ontworpen kon worden. Na een rondleiding op het, in aanleg zijnde, dakpark gingen de meiden aan de slag met het ontwerpen van een eigen park. Zij werken thuis de ontwerpen verder uit en doen mee aan een wedstrijd. De mooiste inzendingen kunnen tentoongesteld worden in het informatiecentrum en wellicht wordt een van de ideeën nog wel echt gerealiseerd!

Astrid Geerlings
PAL-student bèta-sectie

Van de organisatie van girlsday:
Op Girlsday bezochten acht meisjes van het Emmauscollege Stadsontwikkeling. Een ochtend lang ontdekten ze wat er aan techniek komt kijken bij het ontwerp en de aanleg van het Dakpark Rotterdam.
 
Dat deed projectmanager Karlien Stroeve door te laten zien dat er vroeger goederentreinen reden waar nu winkels, een parkeergarage en een compleet park in aanleg zijn. Hoe krijg je dat voor elkaar? Met wie houd je rekening? Aan welke eisen moet een park moet voldoen? De meiden dachten daarover na aan de hand van stellingen. ‘Ik was onder de indruk van wat er in korte tijd aan ideeën uit de groep kwam! Er waren er zelfs een paar bij die we zeker in het projectteam gaan bespreken.’, aldus Karlien. Daarna namen de girls een kijkje op het dakpark waar ze antwoord kregen op technische vragen als hoe bomen op negen meter hoogte stevig kunnen blijven staan. Tot slot mochten ze zelf een ontwerp voor een dakpark maken.
 
Nadat de meiden geconcentreerd en creatief aan hun ontwerp hadden gewerkt, was nog de vraag wat ze eigenlijk van de ochtend hadden gevonden. ‘Ik vond het vooral leuk om te ontwerpen’, zei Lotte van 14. Andere reacties waren: ‘Cool om het dak op te gaan’ (Roxanne). ‘Ik wist niet dat het zoveel werk was om een park te maken.’ (Sadie-Marie). En: ‘Ik weet nog niet wat ik wil worden maar misschien wil ik hier wel iets mee.’ (Lisa).